Budžetiranje / Financijsko Planiranje

If you fail to plan, you are planning to fail.“ – Benjamin Franklin-

Polako dolazi jesen i ponovo kreće proces kreiranja poslovnih planova za sljedeću poslovnu godinu. Financijsko planiranje je veliki dio poslovnog plana, ako ne i jedan od najvažnijih. Upravo zato smo odlučili u seriji članaka napraviti pregled čestih pogrešaka kod izrade financijskih planova. Također ćemo se posebno osvrnuti na ulogu samog planiranja i predviđanja poslovnih radnji.

Što je financijsko planiranje i zašto je važno?

Poslovno planiranje nije nešto što se radi samo radi sebe, nego predstavlja izrazito važan proces za uspješno poslovanje poduzeća.
Financijsko planiranje pomaže podjednako planirati prihodovnu i troškovnu stranu iz nekoliko razloga. Prvi je svakako da imamo uvid u to koliko stvarno trošimo i koliko moramo zaraditi kako bi pokrili fiksne troškove. Drugi, možda i najvažniji razlog je, planiranje novčanog toka, kako bi izbjegli probleme s likvidnošću. I treći, ništa manje važan razlog je upravljanje troškovima, jer koliko god poduzetnici mislili da imaju sve u glavi, tek kad se stvari stave na papir, može se stvoriti jasna slika cjelokupnog poslovanja i upravljati troškovima s obzirom na procijenjenu razinu prihoda.

Ključne metode poslovnog planiranja

Kod poslovnog planiranja mogu se primjenjivati dvije metode, i to tzv. „top down“ metoda, gdje se definira krajnji cilj poduzeća u godini, tri, pet, i zatim se spušta na „razinu konta“ kako bi se isplanirali svi troškovi i postavili ciljevi na strani prihoda, kako bi ostvarenje krajnjeg cilja bilo moguće. Druga metoda je tzv, „bo􀆩om-up“ metoda, gdje se kreće od razine konta i zbrajanjem isplaniranih prihoda i troškova dolazi se do krajnjeg rezultata planiranja. 

Najefikasniji način planiranja je paralelni pristup ove dvije metode, gdje se određuju najvažniji strateški ciljevi i smjernice za realizaciju tih ciljeva, a zatim se kreiraju detaljni planovi i rade korekcije dok plan ne bude realan i ostvariv, ali istovremeno i poticajan. Konačni plan mora odgovoriti na pitanja gdje smo sada, kamo idemo i kako ćemo tamo stići.

Ako se želi izbjeći kretanje od nule, najbolje je krenuti od analize prethodnog razdoblja, „očistiti“ ga za kupce koji to više nisu i neželjene troškove, te dodati prihode od novih ciljanih kupaca i troškove kojima ćemo ih privući.

Prednosti mjesečnog planiranja poslovanja

Kod planiranja troškova, jako je bitno kategorizirati troškove na fiksne i varijabilne, jer jednom kada imamo sve fiksne troškove na jednom mjestu, znamo koliki je minimum prihoda koji moramo ostvariti da bi pokrili troškove hladnog pogona (break-even točka).

Kod planiranja prihoda, jako je bitno uzeti u obzir sezonalnost poslovanja. Pod sezonalnosti u poslovanju često se smatra samo razdoblje ljeta ili kako se ljeto zove u Hrvatskoj „turistička sezona“. Svima je jasno da hoteli i ugostitelji imaju više posla ljeti. Ono što poduzetnici često zanemare, jest da svaki posao ima svoje oscilacije unutar godine. Jednostavno nije moguće imati iste prihode za svaki mjesec u godini. 

Česta je pojava da se očekivani godišnji prihodi jednostavno podjele s 12 pa se stavi ista brojka za prihode za svaki mjesec. Ovakav pristup nije dobar iz nekoliko razloga: 

  • Godišnji poslovni plan se razrađuje na mjesečnoj razini kako bi se što bolje moglo kontrolirati poslovanje poduzeća kroz godinu, umjesto da se tek nešto napravi.
  • Plan po mjesecima je važan kako bi se moglo prilagoditi poslovanje. Ako pratite poslovanje na mjesečnoj razini i uspoređujete svoje mjesečno ostvarenje s planom, lako ćete uočiti kada se stvari ne odvijaju po planu te biti u mogućnosti brzo reagirati. 
  • Iz mjesečnog se plana poslovanja radi plan novčanih priljeva i odljeva, što je posebno važno za poduzeće i biti će detaljno obrađeno u sljedećem članku. 

 

Usporedba poslovnog plana s ostvarenjem je najbolji pokazatelj ranog upozorenja. Ako su ostvareni prihodi manji od planiranih, potrebno je analizirati što se dogodilo i reagirati na vrijeme kako bi u razdoblju koje dolazi nadoknadili manjak prihoda. Ako su ostvareni prihodi veći od planiranih, potrebno je pronaći način da se proizvodnja prilagodi povećanoj potražnji. U svakom slučaju, potrebne su pravovremene prilagodbe.

Prema tome, mjesečni plan poslovnih aktivnosti nije samo nešto što se radi pro forme ili zato što je došao upit van poduzeća (banka, leasing, dužnici). Radi se o ozbiljnom alatu koji ima za svrhu bolje i kvalitetnije poslovanje. 

Ukoliko imate problema s profitabilnošću, visokim troškovima ili jednostavno želite unaprijediti svoje planiranje i imati veću kontrolu nad poslovanjem, posjetite Savjetovanje u poslovanju – Escont Partners.