Zašto neka poduzeća uspiju, a neka ne? O čemu ovisi razvoj poduzeća?
Većina današnjih uspješnih poduzeća je krenula od samo jedne osobe koja je imala ideju. Stopa preživljavanja poduzeća u prvih pet godina poslovanja u Europskoj Uniji prosječno iznosi oko 20%, a u Hrvatskoj i manje, oko 18%. Ta brojka se dalje smanjuje kako broj godina od osnivanja raste.
Najčešći razlozi propadanja poduzeća su: nemogućnost dolaska do financiranja, loše ili nikakvo upravljanje financijama, nedostatak iskustva, nedostatak menadžerskih vještina, neplaniranje, nekorištenje vanjskih stručnjaka, nedostatak edukacije, nedostatak kvalitetnih zaposlenika, loš timing, kriva partnerstva, nepoduzetnički mindset, nedostatak marketinških vještina i sl.
Jedan od razloga zašto ljudi uspiju razviti velika uspješna poduzeća je i činjenica da znaju prepoznati trenutak kada je poslovni razvoj poduzeća nadrastao kapacitete osnivača i poduzeće se počne samostalno razvijati. U ovome trenutku vlasnik poduzeća shvati da razvoj poslovanja nije samo razvoj proizvoda i povećanje prihoda, nego je razvoj poslovanja razvoj cjelokupne strukture poduzeća.
Problem nastaje kada se poduzetnik poistovjeti s poduzećem i poslom koji radi.
Kako prepoznati da ste krenuli tim putem?
- Kritike (često konstruktivne) na stanje u poduzeću ili poslovanje doživljavate kao osobni napad i prigovaranje
- Ne razlikujete financije poduzeća od osobnih financija i koristite financije poduzeća za osobne potrebe
- Na kritike o lošim stvarima u poduzeću odgovarate na način „pa ja sam ovo stvorio, valjda nešto znam“
- Okužili ste se ljudima koji bespogovorno slušaju i rade ono što im kažete
- Šef je šef i on je glavni
- Vaši zaposlenici rade samo ono što im Vi kažete; ono što nije rečeno neće biti napravljeno
- U poduzeću nema proaktivnosti i samoinicijative, jer sve ovisi o jednoj glavnoj osobi
- Poslovna organizacija je plitka. Iako možda postoje osobe koje su zadužene za neke dijelove poslovanja unutar korporativne strukture, sve odluke donosi jedna osoba
- Financije poduzeća se najčešće svode na knjiženje računa, a ako ste jedan od malobrojnih poduzeća koja uz računovodstvo imaju i osobu zaduženu za financije, ta osoba je najčešće okarakterizirana kao netko tko samo kritizira ili koči rast biznisa.
Put poduzeća u kojem vlasnik nije sposoban razlikovati sebe od posla, ne mora nužno biti poguban i voditi u bankrot. Takav kraj ovisi o puno drugih faktora.
Ipak, put poduzeća koje ovisi o samo jednoj osobi obično ima sljedeće etape:
- Posao krene, razvija se i raste
- Zapošljavaju se novi ljudi koji su obično poslovno povezani s glavnim proizvodom poduzeća što vodi ka daljem rastu prihoda
- Posao se i dalje širi, ali se poslovne jedinice koje trebaju pratiti poslovni razvoj ne razvijaju adekvatno
- U jednom trenutku dođe do pada profitabilnosti / likvidnosti
- Poduzeće dosegne svoju prirodnu točku razvoja i tamo ostane
- Ukoliko dođe do ozbiljne krize poslovanja poduzeća, kao što su insolventnost ili kontinuirano niska ili negativna profitabilnost, poslovanje postane upitno.
Problem koji smo ovdje opisali, u stvari je problem fokusa. Poduzetnik koji je fokusiran samo na razvoj proizvoda, a ne na razvoj cjelokupnog poduzeća; poduzetnik koji poistovjećuje sebe s poduzećem je poduzetnik koji može rasti samo do određene razine i tu staje njegov poslovni put.
Ako se prepoznajete u nekoj od navedenih situacija, prvi korak je stati i pokušati objektivno procijeniti situaciju.
Drugi bitan korak je priznati sebi u kojoj fazi se nalazite kao poduzetnik, što je ponekad najteže. Jednom kada ste osvijestili stanje, možete krenuti u rješavanje problema.
Rješenje je jednostavno i teško istovremeno, jer nema striktnih uputa kojih se morate držati. Istraživanja pokazuju da se ključni elementi za preživljavanje i otpornost / razvoj poduzeća kriju u:
- smislenom upravljanju poduzećem što uključuje upravljanje ljudima i financijama
- kontinuiranoj edukaciji lidera i zaposlenika
- spremnosti na promjene, razvoj i inovacije, te
- shvaćanje da je poduzeće jedna cjelina i da je prodaja, iako bitna, samo jedan segment poslovanja uspješnih poduzeća.
Za više o sličnim temama, posjetite naš blog.
Ako Vas zanima razvoj poduzeća i potrebno Vam je više informacija, jednostavno i brzo nas možete kontaktirati ovdje.