Jedan od čestih problema s kojim se susreću naši klijenti koji se bave proizvodnjom je likvidnost. Priča je sljedeća: kupio sam sirovinu, proizveo robu, prodao robu, ostvario dobit i nemam novaca. Knjige pokazuju dobit, a novaca nema. Kako je to moguće? Odgovor je jednostavan: niste kontrolirali likvidnost za vrijeme proizvodnog ciklusa ili kako se to popularno kaže, imate „cash gap“.
Pogledajmo kako poduzeće koje radi, raste i razvija se, može lako doći u probleme s likvidnosti. Kada poduzeće kupi robu, potrebno je neko vrijeme da je preradi, pa robu treba prodati i prodano naplatiti. Cijeli proces može trajati i nekoliko mjeseci, ovisno o tipu poduzeća. Problem s likvidnosti nastaje zato što kroz cijelo vrijeme proizvodnje imate troškove koje morate platiti kao što su radnici, najam i tekući troškovi. Imate konstantne odljeve i zahtjeve za plaćanjem, a priljevi vam često dolaze neujednačeno.
Vrijeme trajanja od plaćanja repromaterijala do naplate potraživanja zove se „cash gap”. On se također može definirati i kao broj dana koji nam govore koliko dugo čekamo novac da se oslobodi u toku novčanog ciklusa.
Dani naplate od kupaca + dani vezivanja zaliha – dani plaćanja dobavljačima = CASH GAP
Formula pokazuje prosječni broj dana od plaćanja sirovine do naplate gotovog proizvoda.
Poduzeća koja ne planiraju novčani tok često se nađu u začaranom krugu problema s likvidnošću. Poistovjećuju prodaju s naplatom i tada kreću izazovi. Prvo se produže dani plaćanja dobavljačima, pa krene prioritizacija kada se što plaća, a sve što nije prioritet plaća se kada ima novaca. Kada se spozna da viška novaca u pravilu nema, krene zaduživanje kod banaka. Na kraju sve to završi u ozbiljnim problemima s likvidnošću.
Postoji li rješenje za probleme kontrole likvidnosti?
Naravno! Dio leži u poslovnom planiranju i kontinuiranom praćenju novčanog toka, a dio leži u optimiziranju poslovnog ciklusa.
Poduzeća najčešće ne prepoznaju potrebu za upravljanjem likvidnošću sve dok se ne susretnu s deficitima s istom. Česta izjava poduzeća koja su na rubu problema glasi: “Sve to imam u glavi.” To može biti u redu dok je poslovanje malo i dok se sve može pratiti bez poteškoća. U trenutku kada poslovanje preraste razinu na kojoj brojevi u glavi postanu opterećenje i uhvatite sebe da vam stvari promiču, vjerojatno je vrijeme da se ozbiljnije uhvatite u koštac s upravljanjem likvidnošću ili istu prepustite stručnjacima, a vi se bez stresa bavite biznisom u čemu ste ionako najbolji.
Koje je najbolje vrijeme za početi upravljati likvidnošću? Jučer! Drugo najbolje vrijeme – DANAS! Upravljate li Vi svojim novcem ili novac upravlja Vama?