Planiranje likvidnosti

Nastavljamo seriju članaka o poslovnom planiranju. U prvom članku smo obradili važnost izrade financijskog plana te na što treba obratiti pozornost, kako bi plan dao što vjerodostojniju sliku očekivanog poslovanja u narednoj godini. U drugom članku smo pokazali važnost planiranja poslovnih prihoda i identificirali smo najčešći problem poduzetnika: neadekvatno planiranje / ne-planiranje likvidnosti. Pokazali smo kako uskladiti svoje poslovanje zbog sezonskih učinaka i kako izraditi plan novčanog toka.
Uloga planiranja likvidnosti u poslovnom uspjehu
Pokazali smo da je potrebno ugraditi sezonalnost u poslovno planiranje. Također, pokazali smo da osim kreiranja očekivanja mjesečnog poslovanja, potrebno je kreirati i plan likvidnosti. Kada se naprave planovi priljeva i odljeva kroz godinu, moguće je identificirati periode u kojima su očekivani priljevi manji od očekivanih odljeva, ili kako bi se reklo, „postoje rupe u financiranju“.
Izvori financiranja za pokrivanje manjkova
Za mjesece u kojima su očekivani priljevi manji od očekivanih odljeva potrebno je naći izvore financiranja. U ovome članku ćemo proći kroz nekoliko izvora financiranja.
Prvi način na koji se mogu financirati očekivani manjkovi, jest iz vlastite likvidnosti. Ukoliko imate dovoljno novca na računu možete jednostavno platiti sve što vam dospijeva. To je korištenje vlastite likvidnosti. Ovaj slučaj direktno negira često spominjanu frazu „novac na računu je najskuplji novac“. To ne mora nužno biti točno. Novac na računu je dobro planirani novac ako se drži na računu svjesno i u omjerima koji ne ugrožavaju poslovanje.
Za vrijeme razdoblja kada poduzeće ima povećane priljeve se kreiraju rezerve koje se onda koriste u razdobljima kada poduzeće ima manjkove priljeva i odnosu na odljeve.
Drugi način je osigurati kratkoročno financiranje. To se može napraviti ili putem kratkoročne pozajmice ili putem revolving kredita s bankom koji se onda može prema potrebi upotrijebiti.
Alternativni načini financiranja
Treći način financiranja su neki oblici alternativnog financiranja kao što je na primjer faktoring ili izdavanje vrijednosnih papira.
Bez obzira koji način financiranja odaberete, ono što je važno je da ne možete rješavati problem u onome trenutku kada nastane nego se morate pripremiti. Za kredit treba nekoliko tjedana da bude odobren. Ista stvar je i sa faktoringom.
Sada je jasno zašto se naglašava važnost poslovnog planiranja. Probleme ne treba rješavati nakon što nastanu, nego ih treba predvidjeti i baviti se prevencijom. Najbolji problem je onaj koji je riješen prije nego je nastao. Iako je ova rečenica svima logična, jako puno poduzetnika ima problema upravo s planiranjem i spremnošću rješavanja problema dok do njih ne dođe.
Jako je važno uvijek imati na umu da su kratkoročni krediti obaveza koja mora biti vraćena. To znači da onog trenutka kada imate višak sredstava morate misliti na otplatu kratkoročnih izvora financiranja.
Nadamo se da likvidnost nije jedan od problema s kojim se borite. Ukoliko pak imate problema s likvidnosti, niste jedini – velik se broj malih i srednjih poduzetnika bori s istim problemima. I za sve postoji rješenje. Posjetite Savjetovanje u poslovanju – Escont Partners i saznajte na koje sve načine možete doći do financiranja, ili još bolje, kako riješiti taj problem prije nego što nastane.